2019. okt 10.

Szabálytalanságok sora a sárvári ellenzék kampányában

írta: vasivasmacska
Szabálytalanságok sora a sárvári ellenzék kampányában

A Sárvári Helyi Választási Bizottság csütörtöki ülésén elmarasztalta Németh Zsolt, a Híd a Jövőnkért polgármesterjelöltjének újságját, a Pénteken Magazint. A hirdetési újságnak álcázott kampánylap már régóta borzolja a sárvári választópolgárok idegeit. Néhány hirdetés mellett kizárólag Németh Zsoltról és a Híd a Jövőnkét jelöltjeiről szól az újság, mely minden héten pénteken jeleik meg, és minden sárvári háztartásba bedobják. Több szabálytalanság is felmerült az újsággal kapcsolatban, melyeket megvizsgált a választási bizottság, és meghozta elmarasztaló ítéletét.

39169_69948758_414104165911382_6722883914400006144_n.jpg
Vona Gábor, a Jobbik bukott elnöke az egyik legfontosabb szövetségese a helyi ellenzék emblematikus figurájának, Németh Zsoltnak


Az egyik, hogy az újság hemzseg az ellenzéki összefogás politikai hirdetéseitől. Márpedig ilyen hirdetést csak olyan sajtótermék közölhet le, amely előzetesen regisztrált az Állami Számvevőszék rendszerében és közzétette hirdetési árait. A Pénteken Magazin ezt elmulasztotta, így semmilyen politikai hirdetést nem fogadhatott volna be. Ezt végül nem sikerült a bizottságnak tisztáznia, mert Németh Zsolt – híven önmagához – ezúttal is csak ködös magyarázatot adott, elhallgatva az igazságot, végső soron becsapva a sárvári választókat.

Ebből következik a másik probléma. Nem lehet így tudni, hogy a Híd a Jövőnkért Egyesület mennyit fizetett illetve, hogy fizetett-e egyáltalán a megjelenésekért. Amennyiben ingyenesen jelentek meg a hirdetések felmerül a tiltott kampányfinanszírozás lehetősége. A hirdetésekről egyébként szándékosan lehagyták a "fizetett politikai hirdetés" feliratot illetve a felelős kiadó személyét, melyek kötelező elemei az ilyen típusú hirdetéseknek.

Az újság természetesen a helyi fideszes jelölteknek nem biztosított megjelenési lehetőséget, ezáltal megsértette az esélyegyenlőség elvét is. Németh Zsoltot eltiltották a további jogsértéstől. Érdeklődve várjuk a Híd a Jövőnkért reakcióját az elmarasztaló határozat kapcsán.

Gyakorlatilag ez az újság – a hatályos szabályok szerint - nem is létezik, mint az az összefogás, amely csak egy felfújt lufi, ami október 13-án ki is pukkad.

 

HELYI VÁLASZTÁSI BIZOTTSÁG SÁRVÁR

59/2019. (X. 10.) számú határozat

 

 

A HVB a kifogásnak helyt ad, és megállapítja, hogy a „Pénteken” hirdetési magazin megsértette a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 2. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt alapelvet, a jelöltek és a jelölő szervezetek közötti esélyegyenlőség alapelvét.

A HVB egyidejűleg eltiltja a „Pénteken” hirdetési magazint további jogszabálysértéstől.

E határozat ellen az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet fellebbezést nyújthat be személyesen, levélben (9600 Sárvár, Várkerület utca 2.), telefaxon (06-95/320-230) vagy elektronikus levélben (fojegyzo@sarvar.hu) a HVB-nél a Területi Választási Bizottságnak címezve. A fellebbezést úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2019. október 13-án 16.00 óráig megérkezzen a HVB-hez. A fellebbezés illetékmentes.

A fellebbezésnek tartalmaznia kell a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 224. § (3) bekezdésében felsoroltakat.

 

Indokolás:

 

I.

 

Kifogástevő 2019. október 7. napján kifogást nyújtott be a HVB-hez a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (Ve.) alapján a „Pénteken” hirdetési magazin 2019. szeptember 27-én és 2019. október 4-én megjelent lapszámaival kapcsolatban.

Tényállás:

 

A pénteken című hirdetési magazin, ingyenes információs lap 2019. szeptember 27. napján megjelent lapszámában a 2019. évi önkormányzati választással kapcsolatban vélhetően politikai hirdetések jelentek meg:

  1. oldalon Klimits István és Zsigmond Tamás, Sárvár 2. és 3. számú választókerületének, a Híd a jövőkért Egyesület színeiben induló képviselőjelöltjeinek politikai hirdetése
  2. oldalon a Híd a Jövőnkért Egyesület sárvári képviselőjelöltjeinek politikai hirdetése
  3. oldalon a Híd a Jövőnkért Egyesület politikai hirdetése szerepel

A pénteken című hirdetési magazin, ingyenes információs lap 2019. október 4. napján megjelent lapszámában a 2019. évi önkormányzati választással kapcsolatban vélhetően politikai hirdetések jelentek meg:

  1. oldal Strompova Viktória, Sárvár 4. számú választókerületének, a Híd a Jövőnkért Egyesület képviselőjelöltjének politikai hirdetése
  2. oldalon Szabó Lajos, Sárvár 6. számú választókerületének, a Híd a Jövőnkért Egyesület képviselőjelöltjének politikai hirdetése

4 – 5. oldalon Klimits István és Zsigmond Tamás, Sárvár 2. és 3. számú választókerületének, a Híd a Jövőnkért Egyesület képviselőjelöltjének politikai hirdetése

  1. oldalon Németh Zsolt, Sárvár 5. számú választókerületének, a Híd a Jövőnkért Egyesület képviselőjelöltjének politikai hirdetése
  2. oldalon a Híd a Jövőnkért Egyesület sárvári képviselőjelöltjeinek politikai hirdetése szerepel

Indoklás:

A Ve. 148. § (1) –e szerint az Mttv. 203. § 60. pontjában meghatározott sajtótermékekben politikai hirdetés a választási kampányidőszakban a 148 §-ban foglaltak szerint tehető közzé:

A sajtótermékben közzétett politikai hirdetésnek azonnal felismerhetőnek és más médiatartalmaktól megkülönböztethetőnek kell lennie. A politikai hirdetésen fel kell tüntetni megrendelőjének nevét és lakóhelyét, illetve székhelyét.

Amennyiben sajtótermék politikai hirdetést kíván közölni, a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül az Állami Számvevőszékhez eljuttatja hirdetési szolgáltatásainak árjegyzékét, amelyet az nyilvántartásba vesz, és honlapján közzétesz. A sajtótermék ugyanezt az árjegyzékét a honlapján közzéteszi.

Politikai hirdetést kizárólag olyan sajtótermék közölhet, amelynek hirdetési árjegyzékét az Állami Számvevőszék nyilvántartásba vette. Politikai hirdetés csak a nyilvántartásba vett árjegyzék által meghatározott ellenérték fejében közölhető. Magyarországon letelepedett kiadók sajtótermékei közül csak az közölhet politikai hirdetést, amely az Mttv. szerinti hatósági nyilvántartásban szerepel.

A pénteken című hirdetési magazinban nem szerepel a politikai hirdetéseken a megrendelőjének neve, lakóhelye, illetve székhelye, így sérti a Ve. 148. § (2) bekezdését.

A pénteken című hirdetési magazin nem szerepel az Állami Számvevőszék honlapján a politikai hirdetést közzétevő nyomtatott sajtótermékek listáján (https://asz.hu/hu/onkormanyzati-valasztas-2019-nyomtatott-sajto-arjegyzek-2019-08-12), így sérti  Ve. 148. § (3) és (4) bekezdését.

Amennyiben a hivatkozott oldalakon nem politikai hirdetésként, hanem politikai reklámként tette közzé a Híd a Jövőnkért Egyesület, mint jelölő szervezet anyagait a magazin, akkor Ve. 147. § (1) szerint a médiaszolgáltató egyenlő feltételek mellett – különös tekintettel a politikai reklámok számára, megjelenési sorrendjére, időtartamára és az adásba kerülés időpontjára – teheti közzé a jelöltet, illetve listát állító jelölő szervezetek és a független jelöltek politikai reklámjait. Közös jelölt, illetve közös lista esetén a jelölő szervezetek együttesen jogosultak a politikai reklám megrendelésére.

A pénteken című hirdetési magazin nem biztosította a jelölteknek az egyenlő feltételeket, a Fidesz – KDNP jelölőszervezet részére nem biztosított megjelenési lehetőséget a kiadványaiban.

Amennyiben a választási bizottság azt állapítja meg, hogy a Híd a Jövőnkért Egyesületről megjelent tartalmak a hivatkozott lapszámokban sem politikai reklámnak, sem politikai hirdetésnek nem minősülnek, hanem csupán közlemények, cikkek, tudósítások, stb… a jelölőszervezetről, akkor véleményem szerint a Ve.  2 § c) pontjában foglaltak, vagyis az esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek közötti alapelv sérelme áll fenn. Mivel a magazin más jelölőszervezetnek, így Sárvár vonatkozásában a Fidesz – KDNP-nek nem biztosított megjelenési lehetőséget.

Mindezek alapján kérem a T. Választási Bizottságot, hogy a kifogásnak helyt adni, és a Ve. 218. § (1) bekezdésben meghatározott jogkörében eljárva a jogszabálysértés tényét megállapítani és a jogsértőt a további jogszabálysértéstől eltiltani szíveskedjen.

A jelen kifogásban foglaltak alátámasztására csatolom az alábbi bizonyítékokat:

A pénteken című hirdetési magazin 2019. szeptember 27. és 2019. október 4. lapszáma.

A Ve. 43. § (1) bekezdése alapján kérem a T. Választási Bizottságot, hogy a döntéshozatalhoz szükséges tényállást megállapítani szíveskedjen.”

 

 

II.

 

A HVB a benyújtott kifogást érdemi vizsgálatra alkalmasnak találta, mert azt központi névjegyzékben szereplő választópolgár nyújtotta be, a kifogás tartalmazza a jogszabálysértés megjelölését, a jogszabálysértés bizonyítékait a hirdetési magazin lapszámai formájában, a kifogás benyújtójának nevét, lakcímét és személyi azonosítóját, továbbá annak benyújtására határidőben került sor.

A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2019. október 13. napjára kitűzött választása eljárási határidőinek és határnapjainak megállapításáról szóló 19/2019. (VII.29.) IM rendelet 25. §-a alapján a választási kampány időszak 2019. augusztus 24-től 2019. október 13-án 19.00 óráig tart.

A Ve. 209. § (1) bekezdése szerint a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett jogszabálysértés elkövetésétől számított harmadik napon megérkezzen a kifogás elbírálására hatáskörrel és illetékességgel rendelkező választási bizottsághoz.

 

A HVB a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján az alábbi tényállást állapította meg.

 

A Ve. 151. § (1) bekezdése alapján a médiaszolgáltatók és a sajtó, illetve a filmszínházak választási kampányban való részvételével - az e törvény rendelkezéseinek megsértésével - kapcsolatos kifogást kellett a bizottságnak elbírálnia. Ezen kifogás elbírálása a Ve. 151. § (1) bekezdése alapján a Területi Választási Bizottság hatáskörébe tartozik, azonban a HVB a kifogás áttétele iránt a törvényi határidőben intézkedni nem tudott, így saját hatáskörben bírálta el a kifogást.

 

A Ve. 140. § c) pontja alapján kampányeszköznek minősül a politikai hirdetés és a politikai reklám.

A HVB elsődleges feladata annak megállapítása, hogy a kifogásolt megjelenések politikai hirdetésnek vagy politikai reklámnak minősülnek-e egyáltalán.

 

A Ve. 146. § szerint a) politikai reklám a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Mttv.) 203. § 55. pontjában meghatározott politikai reklám, azzal az eltéréssel, hogy a párt, politikai mozgalom és kormány alatt jelölő szervezetet és független jelöltet kell érteni. Az Mttv. 203. § 55. szerint politikai reklám: valamely párt, politikai mozgalom vagy a kormány népszerűsítését szolgáló vagy támogatására ösztönző, illetve azok nevét, célját, tevékenységét, jelszavát, emblémáját népszerűsítő, a reklámhoz hasonló módon megjelenő, illetve közzétett műsorszám.   

Az Mttv. 203. § 47.   pontja szerint: műsorszám: hangok, illetőleg hangos vagy néma mozgóképek, állóképek sorozata, mely egy médiaszolgáltató által kialakított műsorrendben vagy műsorkínálatban önálló egységet alkot, és amelynek formája és tartalma a rádiós vagy televíziós médiaszolgáltatáséhoz hasonlítható.

 

A HVB álláspontja szerint a nyomtatott sajtótermékben történő képi megjelenés nem tekinthető műsorszámnak, nem felel meg a műsorszám fent írt kritériumainak, mert annak formája és tartalma a rádiós vagy televíziós médiaszolgáltatáséhoz nem hasonlít, jelen esetben kizárólag a nyomtatott sajtótermékben történő képi megjelenésről beszélhetünk, nem mozgóképekről, vagy állóképek sorozatásról, amely egy médiaszolgáltató által kialakított műsorrendben vagy műsorkínálatban önálló egységet alkot. Megállapítható tehát, hogy a politikai reklám kritériumának nem felelnek meg a beadványozó által megjelölt kiadványokban szereplő megjelenések. Ennek megfelelően szükségtelen annak további vizsgálata, hogy a médiaszolgáltató a Ve. 147. § (1) bekezdésében írt, a politikai reklámra vonatkozó előírásokat megsértette-e.

 

Szükséges volt annak tisztázása, hogy a kifogásban megjelölt lapszámokban megjelentek a politikai hirdetés jogszabályi kritériumainak megfelelnek-e.

 

A Ve. 146. § b) pontja szerint politikai hirdetés az ellenérték fejében közzétett, valamely jelölő szervezet vagy független jelölt népszerűsítését szolgáló vagy támogatására ösztönző, illetve azok nevét, célját, tevékenységét, jelszavát, emblémáját népszerűsítő, sajtótermékben közzétett médiatartalom vagy filmszínházban közzétett audiovizuális tartalom.

 

Megállapítható, hogy a kifogásolt megjelenések valamely jelölőszervezet – jelen esetben a Híd a Jövőnkért Egyesület – népszerűsítését szolgálják vagy támogatására ösztönöznek, és sajtótermékben közzétett médiatartalomnak minősülnek. Érdemi nyilatkozat hiányában azonban nem lehetett megállapítani, hogy a közzétételre ellenérték fejében került-e sor – mert a kiadó ügyvezetője az erre irányuló kérdésre nem válaszolt – és ezzel ellentétes bizonyíték sem állt a HVB rendelkezésére, így az ellenérték fejében történt közzététel nem állapítható meg, tehát nem bizonyítható kétséget kizáróan, hogy a kifogásolt megjelenések politikai hirdetésnek minősülnek.

 

Tekintettel arra, hogy a beadványozó által kifogásolt megjelenések nem minősülnek sem politikai reklámnak, sem politikai hirdetésnek, a HVB azt vizsgálta, hogy a kifogásban megjelölt harmadik jogszabálysértés, jelesül a Ve. 2. § c) pontjában foglalt alapelv, az esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között sérült-e.

 

A HVB álláspontja szerint a kifogásolt megjelenések – függetlenül attól, hogy sem a politikai reklám, sem politikai hirdetés jogszabályi kritériumainak nem felelnek meg – kampányeszköznek minősülnek, mert alkalmasak a választói akarat befolyásolására vagy annak megkísérlésére (Ve. 140. §). A Kúria rámutatott, hogy politikai hirdetés hiányában is alkalmas lehet az adott lapszám arra, hogy helyi szinten megbontsa a jelölőszervezetek és a jelöltek közötti esély egyenlőségét (Kvk.I.37.394/2014/2.számú határozat).

A Kúria által a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény 13. §-a és a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény 12. §-a alapján kialakított gyakorlat szerint a Ve. alapkövetelményei teljesülésének vizsgálata során nem az egyes műsorok, hanem a műsorfolyam vizsgálatát kell elvégezni. Műsorfolyamként az adott ügy szempontjából összehasonlításra alkalmas, meghatározott tartalmú műsorszámok értékelésére van lehetőség (EBH2018.K15, Kvk.IV.37.516/2019/4., Kvk.V.38.046/2019/4. számú határozatok). A beadványozó a kifogásban a Pénteken című információs hetilap kettő lapszámát jelöli meg, a 2019. szeptember 27. napján és a 2019. október 04. napján megjelent lapszámokat. A megjelölt mindkét lapszám megtekintését követően megállapítható, hogy a kifogásolt megjelenések, a 2019. szeptember 27-i lapszám 2. oldalán Klimits István és Zsigmond Tamás, Sárvár 2. és 3. számú választókerületének a Híd a Jövőnkért Egyesület színeiben induló képviselőjelöltjei láthatóak, a 3. oldalon a Híd a Jövőnkért Egyesület képviselőjelöltjei szerepelnek, az 5. oldalon pedig a Híd a Jövőnkért Egyesület jelölőszervezet jelenik meg.

A 2019. október 4-én megjelent lapszám 2. oldalán Strompova Vitkória, Sárvár 4. számú választókerületében a Híd a Jövőnkért Egyesület képviselőjelöltje látható, 3. oldalán Szabó Lajos, Sárvár 6. számú választókerületében a Híd a Jövőnkért Egyesület képviselőjelöltje látható, a 4-5. oldalán Klimits István és Zsigmond Tamás, Sárvár 2. és 3. számú választókerületének a Híd a Jövőnkért Egyesület színeiben induló képviselőjelöltek láthatóak, a 6. oldalán Németh Zsolt, Sárvár 5. számú választókerületében a Híd a Jövőnkért Egyesület képviselőjelöltje látható, a 7. oldalon pedig a Híd a Jövőnkért Egyesület képviselőjelöltjei jelennek meg.

Ehhez képest a másik jelölő szervezet, a FIDESZ-KDNP jelöltjei, illetve maga a jelölő szervezet egyik kifogásolt lapszámban sem jelenik meg, egy alkalommal sem.

Megállapítható tehát, hogy a Pénteken című információs hetilap a választási kampányidőszakban a FIDESZ-KDNP jelöltjei részére nem biztosított azonos megjelenési lehetőséget.

A fentiek alapján a Ve. 2. § (1) bek. c) pontjában foglalt alapelv, a jelöltek és a jelölőszervezetek közötti esélyegyenlőség elvének megsértése állapítható meg, hiszen a kifogás alapjául megjelölt magatartással a Pénteken című információs hetilap nem biztosított lehetőséget arra, hogy valamennyi jelölőszervezet és jelölt azonos feltételek mellett juttathassa el választási üzeneteit a választókhoz,ezzel pedig megbomlik az esélyegyenlőség, hiszen bizonyos jelölőszervezetek más jelölőszervezetekhez képest a hivatkozott lapszámokban indok nélkül kerültek előnyösebb helyzetbe.

 

A fentiek alapján a HVB a Ve. 218. § (2) bekezdés a) pontja alapján megállapítja, hogy a Pénteken című sajtótermék megsértette a Ve. 2.§ (1) bekezdés c) pontjában írt, a jelöltek és a jelölő szervezetek közötti esélyegyenlőség alapelvét, továbbá a Ve. 218. § (3) bekezdése alapján eltiltja a további jogszabálysértéstől.

 

III.

 

A HVB hatáskörét a Ve. 213. § (3) bekezdése alapozta meg.

A határozat az idézett jogszabályhelyeken túl a Ve. 10. § (1) és (3) bekezdésén, 43. §-án, 44. § (1) bekezdésén, 46. §-án, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 221. §-án, 223-224. §-ain, valamint 307/P. § (2) bekezdés c) pontján, az illetékmentesség az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 33. § (2) bekezdés 1. pontján alapul.

 

Sárvár, 2019. október 10.

 

                                                                                               /: Dr. Tóth Eszter :/

                                                                                                     HVB elnök

Szólj hozzá